Srebrny jubileusz, czyli o 62 Sześciodniówce -

- 1987 Jelenia Góra

Po raz pierwszy organizację Sześciodniówki przyznano Polsce na czterdziestą drugą edycję imprezy w roku 1967 z bazą w Zakopanem. A potem... było długie dwadzieścia lat przerwy w organizacji Six Days w kraju nad Wisłą. Jednakże po zdobyciu przez nasz zespół seniorów ( Stanisław Olszewski, Zbigniew Kłujszo, Zbigniew Przybyła, Ryszard Gancewski, Ryszard Augustyn, Krzysztof Serwin ) wicemistrzostwa świata podczas 59 Six Days w Assen w roku 1984 rozbłysło światełko w tunelu. Ową iskierkę skutecznie rozniecili nasi " motorowi dyplomaci " w najważniejszych gremiach FIM. Skutkiem czego jesienny kongres tej organizacji z 1984 roku przyznał Polsce prawo organizacji 62 International Six Days Enduro w roku 1987. PZMot. zorganizował coś w rodzaju konkursu na przeprowadzenie Sześciodniówki pomiędzy Kielcami i Jelenią Górą. W tej rywalizacji lepiej wypadła Kotlina Jeleniogórska. Tym razem przeważyły względy... polityczne, a konkretnie zalecenia z odpowiedniego wydziału KC PZPR. Stwierdzono, że impreza powinna się odbyć na Ziemiach Zachodnich, gdyż doskonała to okazja zaprezentowania dbałości PRL o Ziemie Odzyskane. Takie to były ciekawe czasy! Tremin 62 ISDE wyznaczono na 21-26 września 1987 roku. Zainteresowanie polską Sześciodniówką było bardzo duże. Wstępnie zgłoszono 426 zawodników z dwudziestu czterech krajów. Do tego dochodzili członkowie ekip, obsługa, kibice. Oprócz zawodników europejskich zanotowano akces rajdowców z USA, Kanady, Meksyku, Peru, Japonii i Australii. Na miesiąc przed startem 62 Six Days odbyła się w Jeleniej Górze VII i VIII eliminacja Mistrzostw Polski w rajdach Enduro. Na rajdzie tym pojawiła się prawie cała czołówka zawodników z NRD ( oprócz chorego Jensa Thaellmana ). Tyle, że trasa jeleniogórskiej rundy krajowych mistrzostw nie pokrywała się nawet na odcinku jednego metra z Sześciodniówką, o czym informował stosowny komunikat w Biurze Zawodów. Po 6 Motocyklowym Rajdzie Dolnośląskim ogłoszono składy polskich zespołów na 62 Sześciodniówkę Motocyklową. Nie obyło się bez kilku roszad w klasach ( Augustyn, Przybyła, Gancewski ) oraz zaskakującej nominacji do zespołu Krzysztofa Serwina, nie widzianego na trasach Six Days od sześciesiątej edycji w 1985 roku, a zatem od dwóch lat. Tyle samo nie startował w rajdach wraz z kadrowiczami Mirosława Malca, koncentrując się na motocrossie. A zatem nieoczekiwany come back! W jeleniogórskiej Sześciodniówce wystartowało szesnastu Polaków. Do zespołu World Trophy weszli: Piotr Kasperek ( BKM Bielsko-Biała ); Ryszard Augustyn ( Kielecki Klub Motorowy ) - obaj na Simsonach GS 80 WKH; Ryszard Gancewski ( GAMK Budowlani Gdańsk ) - Simson GS 125 WKH; Zbigniew Przybyła ( Zagłębie Miedziowe Głogów ); Krzysztof Serwin ( GAMK Budowlani ) - obaj na Jawach Enduro 250 VVZ; Zbigniew Groth ( GAMK Budowlani ) - Jawa Enduro 500 VVZ. Po raz pierwszy od wprowadzenia w 1985 roku kategorii Junior Trophy wysłaliśmy do boju naszą juniorską czwórkę. W jej składzie znalezli się: Jacek Czachor ( AMK Pałac Młodzieży Warszawa ); Paweł Pietrzak ( SKM Szarak Sochaczew ); Jarosław Pomirski ( GAMK Budowlani ) - wszyscy na Jawach Enduro 250 VVZ; Jacek Lonka ( SKS Wrzos Września ) - Jawa Enduro 500 VVZ. Kadrę uzupełniały dwa zespoły klubowe pod szyldem federacji. PZM I - Andrzej Tomiczek ( BKM Bielsko-Biała ); Tomasz Kodym ( SKM Szarak Sochaczew ) - obaj na KTM 125 EXC; Zbigniew Banasik ( Korona Kielce ) - Jawa Enduro 250 VVZ. PZM II - Bogdan Warchoł ( WKM Sparta Wrocław ); Mirosław Kulik ( BKM Bielsko-Biała ) - obaj na KTM 125 EXC; Krzysztof Tobiasz ( BKM Bielsko-Biała ) - Jawa Enduro 250 VVZ. Na dosłownie kilka dni przed startem Sześciodniówki doszło w polskim zespole do niemałego wstrząsu. Podczas relaksacyjnego zajęcia jakim jest dla motocyklisty gra w piłkę, nasz faworyt w osiemdziesiątkach Piotr Kasperek doznał poważnej kontuzji łękotki. Efekt: koniec marzeń o starcie w polskiej ISDE, zakucie w gips, perspektywa operacji i złość na samego siebie, że tak głupio się skończyło, nim naprawdę się zaczęło. Pozostała jedynie rola kuśtykającego kibica... W tej sytuacji, ratując zespół World Trophy przed zdekompletowaniem, miejsce Piotra Kasperka na Simsonie z numerem startowym 1 zajął Stanisław Olszewski ( OKS Stomil Olsztyn ). Ostatni rok jako kierownik trasy poświęcił organizacji Six Days, ale w tej podbramkowej sytuacji bez wahania zdecydował się wspomóc nasz zespół World Trophy. Pierwszy dzień Sześciodniówki w Kotlinie Jeleniogórskiej oznakowany jest strzałkami i kółeczkami koloru czerwonego. Co z dzisiejszego punktu widzenia wydawać się może ciekawostką, to trasę znakowano poprzedniego dnia pod wieczór i rano o świcie. Taką samą metodę stosowano przy palikowaniu i otaśmowywaniu prób. Co prawda po okolicy kręciły się watahy " krasnoludków " na motocyklach próbując rozszyfrować trasę, ale na niezbyt wiele to się zdało... Choć pogoda jest bardzo ładna, a trasa przejezdna, zaserwowano zawodnikom wariant czasowy " B " pozwalający na spokojne pokonywanie odcinków i dość długie postoje na PKC. Ale nie wszyscy biorą to sobie do serca, zdarzają się złamania kończyn, lądowania na drzewach. Największym pechowcem dnia i, jak na razie, całej imprezy jest Włoch Pier Franco Muraglia. Po pokonaniu siedmiuset dwudziestu metrów (!) trasy przewraca się i łamie obojczyk. Co ciekawe - miał przydzielony numer startowy... 13! Do pokonania jest około 146,5 kilometra w jednym z dwóch okrążeń z trzema próbami szybkości terenowej, siedmioma Punktami Kontroli Czasu na okrążeniu. Polacy jadą równo i raczej zachowawczo ( wiadomo - pierwszy dzień! ). Podczas próby zlokalizowanej na Wzgórzu Cichoń na łące błysnęli: Zbigniew Banasik, Jacek Lonka i Zbigniew Przybyła. Pozostali mieścili się w średniej swoich klas. Pod koniec pierwszej pętli Paweł Pietrzak zauważył na PKC pęknięte ogniwka łańcucha napędowego. Udało się awaryjnie uzyskać ten element od Czechosłowaków. Ale z taką samą usterką na tym PKC pojawili się Jarosław Pomirski, Jacek Lonka i Zbigniew Groth. Zorganizowano wymianę pechowych łańcuchów pomiędzy pierwszą a druga pętlą na stadionie w Cieplicach. Łańcuchy nie pękają nikomu poza Polakami. Fatum? Metę dnia polscy motocykliści osiągnęli w komplecie. Drobne spóznienia zaliczyli: Bogdan Warchoł, Krzysztof Tobiasz, Jarosław Pomirski i Mirosław Kulik. Drugi dzień 62 Sześciodniówki Motocyklowej znakowany jest na niebiesko. Trasę i próby znów oznakowano po cichu. Trasa ta sama co wczoraj, ale prowadzi w drugą stronę. Dzięki temu próba terenowa w Świeradowie zyskuje nowy wymiar. Zawodnicy muszą po skosie pokonać łańcuch górski, a następnie po piargu wzmacnianym mocarnymi belkami wspiąć się na szczyt. Spadło tam kilka łańcuchów, chrupały skrzynie biegów, a opony poprzecinały belki niczym piła tarczowa. Doszło też do małej pomyłki taktycznej. Słoneczko operowało w granicach bliskich trzydziestu stopniom Celsjusza, a obowiązywały... czasy " B "! Było też groznie. Na trasie tak zwanej tajnej próby szybkości terenowej prowadzącej przez las w labiryncie zjazdów i podjazdów, wytyczonej w wąskim szpalerze drzew i bogatej w agrafki zakrętów, okraszonej kamieniami i korzeniami pech upomniał się o jednego z asów ekipy Czechosłowacji, Bohumila Posledniego. Wykonał on efektowne salto przez kierownicę, coś trzasnęło w układzie kostnym lewego przedramienia. Siły woli i tej fizycznej starczyło do mety owej feralnej próby. A stamtąd już jazda karetką do szpitala, gdzie zdiagnozowano złamanie kości przedramienia... Stratę poniósł nasz zespół PZM II. W KTM-ie Mirosława Kulika zatarł się silnik. No i koniec przygody z Sześciodniówką! Jacek Czachor trochę niemrawo zmieniał przed metą dnia tylną oponę, czego efektem było osiem minut spóznienia. Poza tym naszych nadal nękała plaga pękających ogniwek w łańcuchach napędowych. Strzałem w dziesiątkę było zakupienie w trybie awaryjnym dwudziestu sztuk łańcuchów typu o-ring marki Ivis i Regina. No i sensacja dnia - polski zespół World Trophy na trzecim miejscu! Trzeci dzień 62 International Six Days Enduro znakowany jest na pomarańczowo. Nowa trasa, ale znów czasy " B "... Oznacza to nie tylko luzik na trasie i Punktach Kontroli Czasu, ale i zakłócenia na linii: organizatorzy - kierownictwo polskiej ekipy. Skoro motocykle jakimi wówczas dysponowaliśmy znacząco odbiegały od sprzętu konkurencji, to naszą szansą była wyrównana walka na trasie, gdy czasy z prób często schodzą na dalszy plan. Ale tak to bywa, gdy dżentelmeni czasem nie potrafią się dogadać... Simson Stanisława Olszewskiego kaprysił przy porannym odpalaniu praktycznie od początku imprezy, a dzięki obszernym relacjom w TVP (!) cała Polska ekscytowała się, czy Olszewski uruchomi o czasie swój motocykl. Podczas porannej próby rozruchu dnia trzeciego Simson z numerem 1 odpalił tuż przed upływem wyznaczonej na tę czynność minuty. Tyle, że oprócz uruchomienia silnika w ciągu tej minuty należy przejechać oddaloną o dwadzieścia metrów linię. Zabrakło dosłownie kilku sekund i konto Stanisława Olszewskiego i polskiego zespołu World Trophy zasiliło dwadzieścia karnych punktów. Ten stan rzeczy odpowiadał goniącym nas Szwedom, którzy zaatakowali z impetem. Na nic zdały się wysiłki Polaków w obronie trzeciego miejsca w najważniejszej klasyfikacji Six Days. Spadliśmy na czwartą lokatę. Juniorzy zajęli dziewiąte miejsce w swojej klasyfikacji. Dzień, choć pozornie łatwy, obfitował także w trudne momenty na trasie. Na jednej z prób zlokalizowanej w okolicy Barcinka motocykliści oprócz uwijania się w plątaninie taśm musieli pokonać także strumień i grząskie błoto. Większość towarzystwa tę przeszkodę po prostu przeskakiwało. Zdarzali się jednak pechowcy, którzy zaliczali upadki w błotnistej brei. Do takich niefartownych zaliczyć należy Krzysztofa Serwina. Dość szybko się pozbierał nie meldując o jakichś dolegliwościach własnych, czy motocykla, nie mniej jednak trochę czasu z próby uciekło... Czwarty dzień jeleniogórskiej Sześciodniówki wytyczają fioletowe znaki. Trasa prowadzi w odwrotnym kierunku jak w środę, ale skrócono o dwie minuty limity czasowe pomiędzy odcinkami. W nocy poprzedzającej czwarty etap Six Days polało jak z cebra, zmieniając warunki na błotno-wodniste. Ten stan rzeczy, a właściwie aury przyjęto w polskim obozie z zadowoleniem. Dysponując sprzetem odbiegającym od konkurencji swoich szans upatrywaliśmy w trudnych warunkach na trasie, gdzie różnice sprzętowe powinny się zniwelować. Im trudniej tym lepiej, no i nie od dziś wiadomo, że na błoto jesteśmy dobrzy. Pozostało czekać co dzień przyniesie... I przyniósł. Zimny prysznic, oprócz tego z nieba, w polskich szeregach. Wreszcie wprwadzono czasy " A " co zmuszało do utrzymywania niezłego tempa na rozmokłej trasie. Już po kilkudziesięciu kilometrach wielu zawodników zanotowało spóznienia na Punktach Kontroli Czasu, w tym - niestety! - także Polacy. Zbigniew Groth złapał cztery minuty ponad limit, a Zbigniew Banasik niedaleko mety walczył z milknącym motocyklem. Poszukiwanie usterki instalacji zapłonowej w deszczu i polowych warunkach bywa deprymujące. Wreszcie po zdjęciu siodła i zbiornika paliwa okazało się, że z cewki zapłonowej Motoplatu spadły złącza konektorowe. Jako zamocowanie i izolacja posłużyła... guma do żucia. Niestety, siedemnastu minut nie dało się już odrobić. Hiobowe wieści nadchodziły z obozu polskich juniorów. Paweł Pietrzak z takim impetem wykręcał zapieczoną świecę zapłonową, że w ferworze walki wyrwał ją z głowicy wraz z gwintem. Trener Malec asekurujący naszych na motocyklu gotów był podrzucić nową głowicę, ale Paweł Pietrzak stanął akurat w miejscu, gdzie taka akcja skazana była na niepowodzenie. W ten sposób zawodnik Szaraka Sochaczew zakończył swój udział w 62 ISDE. W bardziej dramatycznych okolicznościach ukończył swoją przygodę z Sześciodniówką Jarosław Pomirski. Na próbie terenowej rajdowa Jawa upadła tak nieszczęśliwie, że ponóżek zawarł bliski kontakt z nogą zawodnika. Efekt: złamanie kostki i koniec jazdy w rajdzie. Emocji sporego kalibru ten dzień dostarczył Krzysztofowi Serwinowi. Kilkanaście kilometrów po starcie pechowo najechał tylnym kołem na ostry kamień. Ten rozcina Barumkę na długości kilku centymetrów i przecina dętkę. Zmiana dętki niewiele daje przy takim rozcięciu. Po chwili następuje kolejne przebicie. Przy tak rozległym przerwaniu opony to nie dziwi. Każde najechanie na korzeń, czy ostry kamień musi tak się skończyć. Krzysztof Serwin na kolejnych PKC-ach zmienia dętki, ze zniszczonych robi przemyślne podkładki na newralgiczne miejsce opony, aby móc dalej jechać. Na trudniejszych i trudnych odcinkach trasy nasz zawodnik po prostu przepycha motocykl. Ile trzeba siły woli, potrzeby walki i hartu ducha by decydować się na takie kontynuowanie jazdy, a nie rzucenie sprzętu w bok i danie sobie spokój ze sportem, nawet na takiej imprezie jak Sześciodniówka Motocyklowa! A może dlatego? Mirosław Malec z nową oponą w bagażniku samochodu gnał drogami Kotliny Jeleniogórskiej na granicy ryzyka, bo ryzyko mandatowe dawno już przekroczył. Niestety, nie zdołał dopaść Krzysztofa Serwina i podrzucić mu oponę. Ciągle się rozmijali... Krzysztof Serwin osiągnął metę kosztem 53 minut spóznienia, przy czym przystąpił niezwłocznie do... wymiany tylnej opony! Myślano o posmakowaniu słodyczy pomyślności, a tymczasem przyszło przełknąć piołunowej goryczy porażki. Ale takie właśnie są motocyklowe rajdy Enduro i to też stanowi ich niepodważalny urok. Chociaż nie wszyscy w polskiej ekipie popadli w minorowe nastroje. Ryszard Augustyn twierdził na mecie, że wreszcie mamy prawdziwy rajd, coś się dzieje na trasie i nie brakuje emocji. A propos tych ostatnich, z tym, że chodzi tu o emocje pozasportowe. Na próbie zlokalizowanej częściowo na łące w okolicach Barcinka zawodniy musieli pokonać strumyk z poidełkiem dla bydła, aby następnie wspiąć się na stromy leśny podjazd. Kilku polskich kibiców postanowiło za pomocą wykonanej ad hoc tamy spiętrzyć poziom wody. Pomysł nie spodobał się bodajże włoskim " krasnoludkom ". Eskalacji szarpaniny, a kto wie, czy nie sięgnięciu po paliki, zapobiegła skuteczna interwencja funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej. Piąty dzień 62 ISDE oznakowano na żółto. Nowa trasa, czyli dwa okrążenia po circa 128 kilometrów z sześcioma PKC na każdym kółku. Pogoda iście rajdowa: mokro, chłodno i pochmurno. Od Karkonoszy ciągnie jesienny chłód. Piąty dzień na każdej Sześciodniówce to dzień prawdy. Wszyscy odczuwają trudy imprezy, są zmęczeni, walczą jednak o prztrwanie i podtrzymanie lub poprawę uzyskanych lokat. Ciekawe leśne fragmenty trasy czekały motocyklistów w okolicach Szklarskiej Poręby. Istnym odcinkiem prawdy był trudny do przejechania stromy wąwóz usiany kamieniami. Wielu, bardzo wielu nawet uczestników polskiej Six Days przegrywało z tym plenerem, efektownie spadając z motocykli. Na szczęście mogli liczyć na życzliwą pomoc licznie zebranych kibiców ratujących ich z opresji. Tymaczasem w polskim obozie nie działo się najlepiej. Simson 80 Stanisława Olszewskiego stanął na trasie z zatartym silnikiem! Czyżby koniec udziału w Sześciodniówce Motocyklowej?! Na szczęście pojawił się dobry duch w postaci " krasnoludka " z Działu Sportu fabryki w Suhl. Okazało się, że na Six Days zdarzają się techniczne cuda. Przez otwór świecy zapłonowej nalano spuszczonego ze zbiornika paliwa z olejem. Szarpanie za tylne koło przy włączonym siódmym biegu i... o dziwo - tłok " puścił "! Teraz kilkadziesiąt metrów wspólnego pchania motocykla ( chwała Bogu, że z górki i po asfalcie ) i - co za ulga! - silniczek zaskoczył. Cała afera kosztowała na mecie jedenaście minut spóznienia, ale najważniejsze, że Stanisław Olszewski ukończył piąty dzień Sześciodniówki, a zespół World Trophy uniknął zdekompletowania. Dwuminutowe spóznienie zaliczył na mecie Ryszard Augustyn i tak brylujący w klasie 80, ostani raz widziano go w tej klasie pięć lat wcześniej ( 4 miejsce na ISDE w Povazskiej Bystricy w 1982 roku ). Jawa Enduro Jacka Czachora zakaprysiła dwa kilometry przed najbliższym Punktem Kontroli Czasu, no i dystans ten trzeba było pokonać pchając krnąbrny motocykl. Na szczęście reanimacja powiodła się i Jacek Czachor, choć z przygodami, ukończył piąty dzień Sześciodniówki. Senior klubowiczów Zbigniew Banasik także złapał dziewięć minut odstępstwa od przewidywanego czasu. Po kilka minut zainkasowali: Andrzej Tomiczek, Tomasz Kodym i Bogdan Warchoł. Największym pechowcem tego dnia wśród rodaków był Ryszard Gancewski. Niefortunnie zetknął się dłonią ze słupkiem wytyczającym zakręt na próbie terenowej. Złamał dwa palce, do czego początkowo się nie przyznał, bojąc się wycofania z imprezy. Wieczorem jednak wyszło szydło z worka. Lekarz naszej ekipy zdecydował zaordynowanie blokady w pechowej dłoni " Szalonego Ganca ". Szósty dzień 62 Six Days pilotują znaki w kolorze różowym. Tradycyjnie trasa jest dość krótka - około sześćdziesięciu dziewięciu kilometrów na dojazd z Cieplic do Jeżowa Sudeckiego z trzema PKC-ami na trasie. A na Górze Szybowcowej końcowa atrakcja Sześciodniówki, czyli finałowy motocross. " Hopki " usypywano i ugniatano spychaczem jeszcze rano. podobnie było z opalikowaniem i otaśmowaniem. Finałowe gonitwy przygotowywali ludzie z Zagłębia Miedziowego Głogów i zdali egzamin celująco. Ale w klubie inż. Andrzeja Nalepki dobry motocross był przecież znakiem firmowym. Stanisław Olszewski ukończył wyścig z połową szprych w tylnym kole. Dobrze wypadł Ryszard Augustyn, ostatecznie zajmując piąte miejsce w klasie podczas imprezy, tym samym stając się najlepszym z Polaków 62 Sześciodniówki Motocyklowej. Bohaterem finałowego motocrossu był Ryszard Gancewki, który mimo założonej blokady jechał bardzo ambitnie, a ISDE ukończył ostatkiem sił. Pozostali nasi reprezentanci walczyli z zacięciem podczas tego końcowego akordu Sześciodniówki. Sprzętowo nie mieli zbyt wielkiego pola do popisu, ale nadrabiali walecznością na torze. 62 International Six Days Enduro zdominowali zawodnicy z NRD. Wschodni Niemcy na Simsonach i MZ wygrali obie najważniejsze klasyfikacje imprezy: World Trophy i Junior Trophy. Na swoim terenie Polacy wypadli całkiem dobrze, biorąc pod uwagę możliwości. Piąta lokata w World Trophy ujmy nie przynosi. Juniorzy jadący od czwartku w połowie składu zostali sklasyfikowani na dwunastym miejscu. Złote Medale FIM dla Ryszarda Augustyna, Ryszarda Gancewskiego i Zbigniewa Przybyły. Koledzy startujący w zespołach klubowych także wykonali kawał dobrej roboty, chociaż - poza Zbigniewem Banasikiem - byli debiutantami w tak dużej międzynarodowej imprezie. Dla wielbicieli danych statystycznych warto podać, że 62 Sześciodniówka Motocyklowa miała miejsce w Jeleniej Górze w terminie 21-27 września 1987 roku. Komandorem imprezy był Lucjan Korszek ze Sparty Wrocław. Kierownictwo trasy pospołu: Stanisław Olszewski i Mirosław Malec. Wystartowało 403 zawodników, a metę osiągnęło 275. Z rywalizacji odpadło 128 rajdowców. W kategorii World Trophy zgłoszono 19 zespołów. W rywalizacji o Junior Trophy startowało 14 ekip. W klasyfikacji klubowej startowało 61 zespołów. W imprezie uczestniczyli zawodnicy z 24 krajów. 62 ISDE była pierwszą w historii, gdzie zastosowano różnokolorowe tła numerów startowych. World Trophy: tło czerwone, cyfry białe. Junior Trophy: tło zielone, cyfry białe. Zespoły klubowe i startujący indywidualnie: tło żółte, cyfry czarne. I na koniec sprawa anegdotyczna. Która z nacji biorących udział w 62 Sześciodniówce Motocyklowej nie posiadała " krasnoludków "? Ano... Polska! Tłumaczono, że na swoim terenie chcieliśmy być fair, udowodnić, że " Polak potrafi " dać radę bez takiej, zresztą niedozwolonej, pomocy. Tere fere! W efekcie takiego pojmowania sześciodniówkowej rzeczywistości Mirosław Malec załatwiał w biegu milion spraw, ganiał za naszymi po trasie i pilnował " trasiarzy ", wykonywał Bóg i on wie jeszcze ile czynności. A potencjalni " krasnale " byli i owszem w Jeleniej Górze. Ale w roli widzów. Bo przecież nikt oficjalnie i mniej oficjalnie nie poprosił o założenie plecaka i pomykanie motocyklem w pobliżu trasy, by nieść ewentualną pomoc. Ech, my dumne polskie sierotki!...

Jarosław Ozdoba


Starting List ISDE 1987

1 Stanislaw Olszewski PL 80 Simson

2 Rui Costa P 80 KTM

3 Bernd Brautigam D 80 Kawasaki

4 Massimo Mazza RSM 80 Accossato

5 Massimo Migliorati I 80 TM

6 Ryszard Augustyn PL 80 Simson

7 Rene Coburger DDR 80 Simson

8 Gian franco Crivellari I 80 TM

9 Michel Vandommele B 80 TM

10 Gian Marco Rossi I 80 TM

11 Herbert Wagner D 80 TM

12 Jens Thalmann DDR 80 Simson

13 Pier Franco Muraglia I 80 Accossato

14 Francesco Rubio E 80 Rieju

15 Daniele Ragni I 80 TM

16 Thomas Bieberbach DDR 80 Simson

17 Antonio Grassetti I 80 TM

25 Gancewski Ryszard PL 125 Simson

26 Hubert Trattner A 125 KTM

28 Jarno Honkanen SF 125 Yamaha

29 David Marcus IRL 125 Kawasaki

30 Mark Hyde USA 125 Husqvarna

31 Daniel Chabanette F 125 KTM

32 Pekka Viljakainen SF 125 Husqvarna

34 Wolfgang Zeitler A 125 KTM

35 Randy Hawkins USA 125 Husqvarna

36 Sala Alberto I 125 Husqvarna

37 Kladtke Reinhard DDR 125 Simson

38 Christian Boyer F 125 KTM

40 Mikael Nilsson S 125 Husqvarna

41 Paulo Marques P 125 Aprilia

42 Joël Renard B 125 Kram-It

43 Sergio Calvi I 125 Husqvarna

44 Jiri Cisar CS 125 Jawa

45 Aaron Hough USA 125 Husqvarna

46 Gerard Jimmink NL 125 Husqvarna

48 Danilo Poschke DDR 125 Simson

49 Geoffrey Griffith AUS 125 Honda

50 Christoph Attiger CH 125 KTM

51 Pedro Belchior P 125 KTM

52 Jarkko Vainio SF 125 KTM

53 Stefan Bernhardt D 125 KTM

54 Davide Trolli I 125 TM

55 Joakim Hedendahl S 125 KTM

56 Oscar Gallardo E 125 Cagiva

57 Juha Nuuttila SF 125 Husqvarna

58 Edmondson Paul GB 125 Yamaha

59 Fabio Stolfi RSM 125 TM

60 Passeri Stefano I 125 KTM

61 Leino Juha Pekka SF 125 Yamaha

66 Krzysztof Serwin PL 250 Jawa

67 Jordi Nunez E 250 KTM

68 Dirk Von Zitzewitz D 250 Honda

69 Robert Van Pelt NL 250 Husqvarna

70 Kurt Hough USA 250 Honda

71 Juhani Laaksonen SF 250 Yamaha

72 Zbigniew Przybyla PL 250 Jawa

73 Serge Butil B 250 Kram-It

74 Augustin Vall E 250 KTM

75 Eric Lejeune B 250 KTM

76 Jan Hrehor CS 250 Jawa

77 Mike Heydenreich DDR 250 MZ

78 Geoffrey Ballard AUS 250 Kawasaki

79 Giorgio Grasso I 250 KTM

80 Ady Smith GB 250 Maico

81 Pawel Pietrzak PL 250 Jawa

82 Gilles Lalay F 250 Honda

83 Jordi Arcarons E 250 KTM

84 Bart Fleer NL 250 Husqvarna

85 Adrian Lappin IRL 250 Honda

86 Joao Lopes P 250 Honda

87 Fernando Galvan MEX 250 Honda

88 Juergen Mayer D 250 KTM

89 Stefano Bernardi RSM 250 Kram-It

90 Jaroslaw Pomirski PL 250 Jawa

91 Jimmie Eriksson S 250 KTM

92 Fred Hoess USA 250 Husqvarna

93 Uwe Weber DDR 250 MZ

94 Marc Giroux CDN 250 Honda

95 Carl Tiley GB 250 Kawasaki

96 Libor Podmol CS 250 Jawa

98 Pascal Poyard F 250 Kram-It

99 Joan Pons E 250 Yamaha

100 Rolf Selling NL 250 Husqvarna

101 Charles Smiley IRL 250 Kawasaki

102 Jacek Czachor PL 250 Jawa

103 Jesus De Alba MEX 250 Husqvarna

104 Andreas Holz D 250 Honda

105 Marino Capicchioni RSM 250 KTM

106 Phillip Gielis AUS 250 Yamaha

107 Fritz Pelz A 250 KTM

108 Celso Gorrara CH 250 KTM

109 Carlos Mas E 250 Yamaha

110 Gualtiero Brissoni I 250 Husqvarna

111 Jeff fredette USA 250 Kawasaki

112 Mark Priebe CDN 250 Can-Am

113 Alan Thomas GB 250 Husqvarna

114 Dick Wicksell S 250 Husqvarna

115 Rudolf Kavsky CS 250 Jawa

116 Alain Olivier F 250 Husqvarna

117 Paolo Fellegara I 250 KTM

118 Harald Sturm DDR 250 MZ

119 Didier Luenberger CH 250 Kram-It

120 Holger Herbertz D 250 KTM

121 Aled Williams GB 250 Husqvarna

122 Blair Sharpless CDN 250 Can-Am

123 Jukka Jaaskelainen SF 250 Husqvarna

124 Francisco Oliva E 250 Honda

125 Carol Mulder NL 250 Husqvarna

126 Geoffrey Purce IRL 250 Kawasaki

127 Alexandre Pires P 250 Aprilia

128 Gilberto Trejo MEX 250 Kawasaki

129 Reemy Janssen D 250 KTM

130 Claudio Gualtieri RSM 250 Yamaha

131 Alan Bates GB 250 Suzuki

132 Phillip Nielsen AUS 250 Yamaha

133 Karl Bair A 250 KTM

134 Alain Dubucq B 250 Maico

135 Jaroslav Imrisek CS 250 Jawa

137 Jean Daniel Girardier CH 250 Husqvarna

138 Larry Roeseler USA 250 Kawasaki

139 Peter Bous A 250 KTM

140 Arno Edlinger A 250 KTM

146 Zbigniew Groth PL 500 Jawa

147 Johann Danzinger A 500 KTM

148 Walter Arendsen NL 500 Husqvarna

149 Bernd Theuring D 500 KTM

150 Udo Grellmann DDR 500 MZ

151 Gerardo Peniche MEX 500 Husqvarna

152 Jacek Lonka PL 500 Jawa

153 Fernando Gil E 500 Husqvarna

154 Kevin Hines USA 500 KTM

155 Jan Jilek CS 500 Jawa

156 Geriant Jones GB 500 Husqvarna

157 Peter Neurauter A 500 KTM

158 Gert Jan Hazebroeck NL 500 KTM

159 Nicholas Craigie IRL 500 Husqvarna

160 Sven Erik Jönsson S 500 Husqvarna

161 Walter Kalberer CH 500 KTM

162 Chris Verhoeve CDN 500 Husqvarna

163 Emil Cunderlik CS 500 Jawa

164 Harry Walhof NL 500 KTM

165 Tullio Pellegrinelli I 500 Kram-It

166 Jens Scheffler DDR 500 MZ

167 Wyn Hughes GB 500 Husqvarna

168 Andrew Carruther AUS 500 KTM

169 Johann Kaiser A 500 KTM

170 Fabrice Thioux B 500 KTM

171 Stéphane Peterhansel F 500 Husqvarna

172 Jan De Vos NL 500 Husqvarna

173 Rui Novo P 500 Husqvarna

174 Bert Von Zitzewitz D 500 KTM

175 Hakan Lundberg S 500 Husqvarna

176 David Bertram USA 500 Husqvarna

177 Bohumil Posledni CS 500 Jawa

178 Angelo Signorelli I 500 KTM

179 Jens Gruner DDR 500 MZ

186 Richard Nielsen AUS 350 Yamaha

187 Ian Cathcart IRL 350 Honda

188 Joachim Sauer D 350 KTM

189 Thierry Charbonnier F 350 Yamaha

191 Drew Smith USA 350 Honda

192 Petri Myllys SF 350 KTM

193 Antonio Lopes P 350 Honda

196 Marc Moralès F +500 KTM

197 Les Howes GB +500 Husqvarna

198 Jozef Chovancik CS +500 Jawa

199 Thomas Gustavsson S +500 Husqvarna

200 Reinhard Lehnert A +500 KTM

201 Jukka Helminen SF +500 Husqvarna

202 Jean Paul Charles F +500 Husqvarna

203 Valentin Fargas E +500 Husqvarna

204 Simon Schram NL +500 Husqvarna

205 Bill Andersson S +500 Husqvarna

206 Richard Spitznagel D +500 KTM

207 Pierangelo Buscerini RSM +500 Honda

208 Urs Huber CH +500 KTM

209 Gianangelo Croci I +500 KTM

211 John Deacon GB +500 Husqvarna

212 Jaroslav Katrinak CS +500 Jawa

213 Laurent Pidoux F +500 Husqvarna

214 Peter Hansson S +500 KTM

220 Andrzej Tomiczek PL 125 KTM

221 Olaf Scheffran D 125 Honda

223 Douglas Menzies GB 125 Honda

224 Keijo Hayrinen SF 125 Yamaha

225 Laurent Charbonnel F 125 Husqvarna

226 Jochen Natt D 125 Husqvarna

227 Johnny Steiding S 125 Yamaha

228 Donnie Simone USA 125 Kawasaki

229 Gian Luigi Gandolfi I 125 KTM

230 Tomasz Kodym PL 125 KTM

231 Thorsten Damm D 125 KTM

232 Nick Morgan GB 125 Honda

233 Alain Boissonnade F 125 TM

234 Roger Tornbom S 125 Cagiva

235 Hermann Sigmund D 125 KTM

236 Ferrucio Degano I 125 TM

237 Miroslaw Kulik PL 125 KTM

238 Jonathan Witts GB 125 Yamaha

239 Petr Kvech CS 125 Jawa

240 Juha Pekka Tsokkinen SF 125 Yamaha

241 Mario Grimm D 125 TM

242 Luca Trussardi I 125 Kram-It

244 Stuart Brettle GB 125 Honda

245 Christian Netendorf D 125 Honda

246 Franco Rossi I 125 Cagiva

247 Bogdan Warchol PL 125 KTM

248 Erich Schoder D 125 KTM

249 Jonny Fossati I 125 Kram-It

250 Lubomir Vojkuvka CS 125 Jawa

251 Armin Sponsel D 125 Husqvarna

252 Marcello Placido I 125 Kram-It

253 Jukka Aures SF 125 KTM

254 Jean Luc Miroir F 125 Honda

255 Paul Listl D 125 KTM

256 Ed Marchini USA 125 Honda

258 Christian Caligaris F 125 Kawasaki

259 Horst Gock D 125 Honda

260 Ron Ribolzi USA 125 Honda

261 Fabrizio Azzalin I 125 Husqvarna

262 Eero Merjamaa SF 125 Puch

263 Edouard Berthet Rayne F 125 Husqvarna

264 Michael Lederer D 125 Honda

265 Tommy Johansson S 125 Yamaha

267 Alessandro Bernardi RSM 125 TM

268 Shaun Scarlett USA 125 Kawasaki

269 Jens Fabig DDR 125 Simson

272 Carlos Montaner E 125 Yamaha

273 Lorenzo Reixach E 125 Yamaha

274 Luigi Bergamelli I 125 KTM

280 Zbigniew Banasik PL 250 Jawa

281 Keith Bruce GB 250 KTM

282 Eduard Hasenburger A 250 KTM

283 Petr Bastl CS 250 Jawa

284 Gilles Maurice F 250 Husqvarna

285 Martin Messner D 250 Maico

286 Anders Rahmstedt S 250 Husqvarna

287 Grant Palenske USA 250 Honda

289 Krszysztof Tobiasz PL 250 Jawa

290 James Hopkins GB 250 Honda

291 Rich Morelli AUS 250 Kawasaki

292 Kurt Staufer A 250 KTM

293 Frantisek Hrobsky CS 250 Jawa

294 Denis Comte F 250 Honda

295 Norbert Schaefer D 250 Husqvarna

296 Kenneth Andersson S 250 KTM

297 William Burgener USA 250 Honda

298 Renato Pegurri I 250 KTM

299 Jeremy Adams GB 250 Italjet

300 Pavel Cihlar CS 250 Jawa

301 Gerd Muller D 250 KTM

302 Johan Karlsson S 250 KTM

303 Adrian Ellis GB 250 Kawasaki

304 Jeff Dawson AUS 250 Husqvarna

305 Franz Czernuschak A 250 KTM

306 Johnny Carlsson S 250 KTM

307 Didier Favolini F 250 Honda

308 Istvaan Naador H 250 Jawa

309 Karl Heinz Holz D 250 Honda

310 Per Gronberg S 250 KTM

311 Alberto Baraybar PE 250 KTM

312 David Bayliss GB 250 Kawasaki

313 Tomas Flekna CS 250 Jawa

314 Olov Soderholm S 250 Yamaha

315 David Burke USA 250 Honda

316 Robert Faulkner GB 250 Honda

318 Werner Wagner D 250 Husqvarna

319 Magnus Josefsson S 250 Cagiva

320 Michael Powell GB 250 Suzuki

321 Peeter Boerpeczky H 250 Jawa

322 Gert Pichler A 250 KTM

323 Thierry Magnaldi F 250 KTM

324 Timothy Hughes GB 250 KTM

325 Vilem Dupal CS 250 Jawa

326 Jukka Virret SF 250 KTM

327 Bert Bost NL 250 KTM

328 Paul Lewis GB 250 Armstrong

329 Andreas Kling D 250 Suzuki

330 Bo Skalin S 250 Husqvarna

331 Reed Bright USA 250 Husqvarna

332 carlo Rossini I 250 KTM

333 Gwyn Barraclough GB 250 Can-Am

334 Christian Boulet F 250 Husqvarna

336 Martin Karas CS 250 Jawa

337 Goran Johansson S 250 Husqvarna

338 Roland Baraud CH 250 Kram-It

339 Shaun Skinner GB 250 Armstrong

340 Marco Chiapponi I 250 Penton

341 Istvan Birges H 250 Jawa

342 Derek Massey GB 250 Armstrong

343 Johann Permadinger A 250 KTM

344 Dusan Kotrla CS 250 Jawa

345 Pascal Viano F 250 KTM

346 Louis Zelissen NL 250 KTM

347 Wayne Lewis GB 250 Honda

348 Martin Weber D 250 KTM

349 Stefan Arvidsson S 250 Yamaha

350 Michel Buri CH 250 Husqvarna

351 Shaun Fox GB 250 Husqvarna

352 Alfred Reiter A 250 Penton

353 Vladimir Bus CS 250 Jawa

354 Pierre Catineau F 250 KTM

355 Kay Hennekens NL 250 KTM

356 Berndt Raabe D 250 Husqvarna

358 Mikael Karlsson S 250 KTM

359 Lorenzo Quiroga F 250 Yamaha

360 Rodney Wevill GB 250 Kawasaki

361 Todd Harris USA 250 Honda

363 Joakim Johansson S 250 KTM

365 Frank Lohse DDR 250 MZ

366 Gerard Beaud F 250 KTM

367 Guido D'Amico I 250 KTM

368 Fernando Pinol E 250 KTM

369 Juan Masso E 250 Alfer

370 Julio Escuza PE 250 KTM

371 Marc De Cleyn B 250 Kawasaki

372 Jaak Moons B 250 KTM

373 Gualtiero Assolari I 250 KTM

374 Sergio Moletta I 250 KTM

378 Petr Jirasko CS 500 Jawa

379 Walter Surini I 500 Kram-It

380 Frank Cassady CDN 500 Husqvarna

381 Ladislav Krupicka CS 500 Jawa

382 Robert Huebner D 500 KTM

383 Martin Trunec CS 500 Jawa

384 Andreas Cyffka DDR 500 MZ

385 Glyn Richards GB 500 KTM

386 Bob Bean USA 500 KTM

387 Antonin Prazak CS 500 Jawa

388 Nishiyama Toshi J 500 KTM

389 Tom Tosich AUS 500 KTM

390 Walter Penzek D 500 KTM

391 Bohuslav Vanous CS 500 Jawa

392 Stephen Tustin CDN 500 Husqvarna

393 Lars Goran Stahl S 500 KTM

394 Alessandro Botazzi I 500 KTM

395 Mike Sydow DDR 500 MZ

396 Gareth Owen GB 500 Husqvarna

397 Radek Stodulka CS 500 Jawa

398 Andreas Luehr D 500 Husqvarna

400 Claudio Crespi I 500 KTM

401 Philippe Rast CH 500 Husqvarna

402 Radovan Borak CS 500 Jawa

403 Chris Goroko GB 500 Husqvarna

404 Gustav Hoda A 500 Penton

405 Jos Hausoul NL 500 KTM

406 Barnabas Zsembery H 500 Jawa

407 Heinz Friedig CH 500 Kram-It

408 John Nielsen USA 500 Husqvarna

409 Zdenek Bohata CS 500 Jawa

411 Arndt Walther D 500 KTM

412 Mikael Bjorklund S 500 Husqvarna

413 Angelo Cavandoli I 500 KTM

414 Willem Hageman NL 500 Honda

416 Ladislav Prokop CS 500 Jawa

418 Volker Thielmann D 500 KTM

419 Fritz Kadlec USA 500 Husqvarna

420 Hans Meister CH 500 Kram-It

421 Attila Naador H 500 Jawa

422 Martin Weichenberger A 500 KTM

423 Guillermo Moreno De Carlos E 500 KTM

426 Remo Fattori I 500 Kram-It

427 Marek Moravek CS 500 Jawa

428 Antti Juho Kemppainen SF 500 Husqvarna

431 Michael Sauer D 350 Honda

432 Frank Siedler D 350 Yamaha

433 Rickard Broberg S 350 Yamaha

434 Manfred Straubel D 350 Yamaha

435 Dwight Rudder USA 350 Honda

436 Andrea Marinoni I 350 Yamaha

437 Ulrich Wrobel D 350 Yamaha

438 Tommy Andersson S 350 Yamaha

439 Keith Roden GB 350 Honda

440 Jorg Steenbock D 350 Yamaha

441 Herbert Wegele D 350 Honda

445 Steve Vanderschrik B +500 Yamaha

446 Patrick Good B +500 KTM

447 Jorge Majluf PE +500 KTM

448 Ben Van Zijtveld NL +500 Husqvarna

449 Hermann Sendes D +500 Husqvarna

450 Augusto Taiocchi I +500 Husqvarna

451 Jan Van Veen NL +500 Husqvarna

452 Adolf Mendede D +500 KTM

455 Bob Coerse NL +500 Husqvarna

456 Bertram Heydenreich D +500 Husqvarna

457 Pat Berry GB +500 Husqvarna

458 Lex Van Dijk NL +500 Husqvarna

460 Sandro Michelli I +500 Honda

461 Ronald Van Teijlingen NL +500 KTM

462 Eric Auribault F +500 Yamaha

463 Rudolf Promberger A +500 Husqvarna

464 Otakar Kotrba CS +500 Jawa

465 Thomas Gerlach D +500 Husqvarna

467 Tony Larsson S +500 Husqvarna

469 Jeff Irwin USA +500 Husqvarna

470 Arnaldo Nicoli I +500 KTM

471 Philippe Auribault F +500 Yamaha

472 Richard Wagner D +500 Honda

473 Tulio Ferraro PE +500 KTM

474 Bernard Laduron B +500 Husqvarna

Cofnij
 
 

Copyright © Multi-PC, Designed by Blackmark